سلام دوستان

از اون جایی که خودتون میدونید ماسفت ها بتازگی که نه ولی در ایام اخیر مورد توجه قشر زیادی از تولید کنندگان چه وسایل تصویری و چه صوتی و ..... قرار گرفته وباز هم میدانید که ماسفت های قدرت حساس بوده و برخلاف تصوری که{تا چند آمپر را تحمل میکنند} حتی در صورت احتیاط نکردن بر اثر تماس با یک شانه ی موی معمولی میتوانید آسیب ببیند و در ضمن از لحاظ قیمتی هم یک سر و گردن از ترانزیستورهای متداول گران قیمتتر میباشند.

لذا اینبار بر ان شدم و تصمیم به بیان و ارائه روشی آسان و عملی برای آزمایش سالم بودن این قطعه مذکور کردم.این روش رو از یک متن انگلیسی بریتانیایی ترجمه کردم و البته ترجمه دست وپا شکسته اونو از دیگر سایتای ایرانی هم بصورت پی دی اف دیدم که چنگی به دل نمیزد.

بطور خلاصه در صنعت تولید انبوه از مدارهایی پیش ساخته جهت انجام تست گروه خاصی از ماسفت ها بهر گرفته میشود(همانند تصویر)

ولی به گمان خیلی از افراد تست این قطعه با مولتی متر غیرممکن است!!!

لذا در این روش اتفاقا از مولتی متر استفاده شده.

این تست شامل ۵ مرحله اصلی و فرعی است.اول باید این رو بگم که نه تنها این روش بلکه هر روش دیگری تنها شرط لازم برای کارکرد ماسفت را تائید میکند و شرط کافی و وافی همان عملکرد در مدار مربوطه است.

ابتدا یک نکته جالب رو بگم سپس به ادامه مطلب برید و با دقت روش ارائه شده را مطالعه نمایید.

اون اینکه:

ماسفت ها قطعه ای هستند که با وجود اینکه زمان نسبتا زیادی از ساخت آنها میگذرد ولی از فناوری بسیار پیشرفته جهت ساخت آن استفاده شده و طرز کار آن هم به سادگی یک یا3 گاف و گیت موجود در ترانزیستورها نیست!

این قطعه علاوه بر استفاده از ولتاژ از بار هم حساب میبرد!بله بار

اگر تا حال با اهم متر مقاومت پایه های ماسفت را اندازه گرفته باشین شاید تعجب کنین چون از گستره چند کیلو و گاه تا مقاومت های زیر 1 اهم(اتصال کوتاه) را تجربه کرده باشید.

تمام عامل این پراکندگی نتیجه همان بار پخش شده بوسیله ابزار و دست شما به پایه های آن است.

لذا در این روش اولین نکته استفاده از دستکش و میز چوبی است.خوب حالا با این تفاسیر به ادامه مطلب رجوع و مطالعه را ادامه دهید. 



[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: